(Bron: Omdenken, 24 juni 2021)
Heel treffend, vind ik. Het is volgens mij een wereld van verschil als je accepteert dat je een probleem hebt. Dat je niet goed met je leidinggevende kan opschieten. Dat er spanningen zijn in de samenwerking. Dat je een arbeidsconflict hebt.
Hoe is het als je accepteert dat je een probleem hebt zonder het probleem te accepteren? Tegenover het idee dat je problemen niet accepteert. Hoeveel onrust bezorgt dat idee dat je geen problemen mag hebben eigenlijk bij jou?
Ik moet hierbij even denken aan een presentatie van een psycholoog tijdens een Mediation training. Hij zei dat hij het raar vond dat mensen zeggen dat het niet erg is dat ze fouten maken (die problemen veroorzaken), maar dat ze wel van hun fouten moeten leren. Herken je die spreuk? Ik heb hem ook vaak gehoord.
Hij vond het dus raar. Of een beetje tegenstrijdig eigenlijk. Want dan zou je volgens hem in feite daarmee zeggen dat je moet streven naar een situatie dat die problemen niet meer mogen voorkomen. Misschien eigenlijk ook wel streven naar een situatie dat er geen problemen meer mogen zijn, maar die zijn er altijd wel. Vroeg of laat. Volgens hem was het juist niet erg om fouten te maken, ook al leer je er niet van. Fouten en problemen horen erbij.
Boeiend. Ik zat er later over na te denken en ik kan zijn gedachten wel volgen. Ik dacht er wel bij dat het dan wel beter zou zijn, als we een fout maken of een probleem hebben (bijvoorbeeld met die fout), er goed over leren communiceren. Want daar gaat het vaak mis, zie ik in mijn Mediationpraktijk. Als er niet (voldoende) gecommuniceerd wordt over een probleem of geen aandacht is voor de gedachten en gevoelens over dat probleem (bij de ander of bij jezelf), gaat het knellen in een samenwerking of een verhouding. Vroeg of laat.
Problemen zijn er altijd wel. Soms terugkerende problemen. Soms nieuwe problemen. Hoe fijn is het als je met elkaar kan communiceren over die problemen en conflicten kan voorkomen? Of samen een weg kan vinden met die problemen om te gaan?
Ik word er in ieder geval heel dankbaar van als ik als Mediator deelnemers aan een Mediation kan helpen met problemen die ze ervaren en de emoties die daarmee gepaard gaan. En blij dat ze me het vertrouwen geven samen met hen het probleem te bespreken. En samen met hen een stap te zetten naar een manier om met die problemen om te gaan.