Stop met N.I.V.E.A.!

Van mij mag je het hele N.I.V.E.A. (niet invullen voor een ander) weggooien. Je hebt er eigenlijk niks aan. Nou ja, wel een beetje natuurlijk, maar niet heel veel. Mijn punt is dat het niet erg is dat je wat invult voor een ander (dat doet ons brein namelijk automatisch), maar wat ik belangrijker vind […]

Stop met N.I.V.E.A.! Meer lezen »

“Iedereen maakt fouten”

Ook ik maak wel eens fouten. Als ik dat zeg, dan doel ik eigenlijk alleen op iets dat ik zelf als een fout zie bij mijzelf of in mijn gedrag. Maar wat als een andere persoon in een (werk)relatie last heeft van ‘fouten’ die ik zelf niet als een fout zie? In gesprekken tussen een

“Iedereen maakt fouten” Meer lezen »

Wat is jouw conflictstijl?

Er zijn verschillende conflictstijlen. Grofweg kan je er vijf onderscheiden, te weten: forceren vermijden toegeven samenwerken compromissen sluiten/onderhandelen Elke stijl heeft een ander effect op de andere persoon in het conflict. Elke stijl heeft ook een ander perspectief. Forceren is meer op de inhoud gericht dan op de relatie met de ander. Vermijden is eigenlijk

Wat is jouw conflictstijl? Meer lezen »

Vieze sokken en Mediation

Onlangs gaf ik een presentatie over Mediation voor een zaal vol met werkgevers. Allemaal mannen trouwens (het was namelijk een serviceclub voor mannen). Nadat ik had uitgelegd wat Mediation is en hoe het proces in elkaar zit, kreeg ik de volgende vraag: “Werkt dat wel zo’n Mediation; want als ik een zieke medewerker heb, die

Vieze sokken en Mediation Meer lezen »

Hoera! Het is feest!

Het is op 1 juni 2022 precies 15 jaar geleden dat ik mijn eigen (advies)kantoor startte. Dat is voor mij een reden voor blijdschap en dankbaarheid. Blij omdat ik als zelfstandige al 15 jaar mag doen wat ik het liefste doe en dat ik daarin vrij ben om eigen keuzes te maken. Ik ben dankbaar

Hoera! Het is feest! Meer lezen »

Wat als de Mediation niet zou slagen?

Eigenlijk gebeurt dat – gelukkig – niet vaak, maar als het gebeurt dan doe ik het volgende. Ik stuur een neutraal beëindigingsbericht aan betrokkenen. Daarin meld ik dat de Mediation tussen deze deelnemers beëindigd is per een bepaalde datum en wijs ik erop dat alle informatie uit de Mediation vertrouwelijk behandeld moet blijven worden. Overigens

Wat als de Mediation niet zou slagen? Meer lezen »

Stop met geven en nemen

Je komt in je leven wel eens van die mensen tegen die zo’n indruk op je maken, dat je jaren later nog aan ze denkt. Bijvoorbeeld een leraar, collega of klant. Voor mij is dat Wilco van Rooijen. Hij is een Nederlandse bergbeklimmer/avonturier met als motto: ‘Dromen, Durven, Delen en Doen’. Hij beklom de Mount

Stop met geven en nemen Meer lezen »

Mediation inzetten bij verstoorde arbeidsrelatie

Mediation inzetten is geen wettelijk vereiste voor ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Toch kan een niet geslaagde Mediation wel een belangrijke aanwijzing zijn dat de arbeidsverhouding duurzaam en ernstig verstoord is geraakt. Ontbinding van de arbeidsovereenkomst door Rechtbank volgt dan. Dat blijkt uit een recente uitspraak van een kantonrechter over zo’n situatie. Er was een conflict

Mediation inzetten bij verstoorde arbeidsrelatie Meer lezen »

Zwart is onafhankelijkheid

Mediation gesprekken doe ik altijd in het zwart. Zwarte broek, zwart jasje, zwart overhemd, zwarte schoenen. Nee, ik ben niet somber. In tegendeel! Met mijn zwarte kleding laat ik zien dat ik me niet aansluit bij een gesprekspartner. Stel je voor: ik zit aan tafel met een net blauw pak, net als de werkgever. De

Zwart is onafhankelijkheid Meer lezen »

Hoe ga ik als Mediator met mijn emoties om als iets mij tijdens Mediation raakt?

Tijdens een conflict lopen de emoties tussen de deelnemers van een Mediation regelmatig hoog op. Vaak worden er verwijten over en weer over tafel gegooid. Er wordt met stemverheffing gesproken. Deelnemers schreeuwen naar elkaar. Ze beschimpen elkaar. Deelnemers huilen of slaan op tafel van boosheid. Er wordt gezwegen of genegeerd. Alles komt voorbij. Als Mediator

Hoe ga ik als Mediator met mijn emoties om als iets mij tijdens Mediation raakt?

Meer lezen »

Hoera! het is feest

Het is eigenlijk een beetje feest. Enorm blij dat ik vandaag op mijn nieuwe werkplek in Leiden aan de slag ga. Ik heb bij Trezzz in Leiden een fijne en moderne ruimte gehuurd om te werken, trainingen te geven, Mediationgesprekken te voeren en andere ondernemers / collega-Mediators te ontmoeten. Waaronder Marlieke den Hartog-Van Opstal. Het

Hoera! het is feest Meer lezen »

Verwijt mensen niet dat ze je teleurstellen, verwijt jezelf dat je teveel van ze verwacht (bron: omdenken)

Tijdens Mediation gaan de verwijten van deelnemers vaak over en weer over tafel. Vaak zit er veel teleurstelling in een verwijt naar de ander, omdat er iets verwacht wordt van die andere persoon, maar waarbij die ander dat ‘iets’ niet doet of niet geeft. Frustratie en/of weerstand is het gevolg. Het conflict ontstaat of wordt

Verwijt mensen niet dat ze je teleurstellen, verwijt jezelf dat je teveel van ze verwacht (bron: omdenken) Meer lezen »

Dit is waarom bij arbeidsmediation beide partijen altijd evenveel voordeel hebben

De zoveelste reorganisatie, een verschil in mening over het uitvoeren van de functie of gebrek aan waardering. Er zijn tal van oorzaken voor een arbeidsconflict. Wat de oorzaak ook is, een arbeidsconflict kan de werksfeer ingrijpend beïnvloeden. Vaak ontstaat er een situatie die voor beide partijen onhoudbaar is. Wat als je werkgever in dat geval

Dit is waarom bij arbeidsmediation beide partijen altijd evenveel voordeel hebben Meer lezen »

Dit kan Mediation tijdens een burn-out door een arbeidsconflict voor jullie betekenen

Wist je dat er in Nederland elk jaar circa 90.000 werknemers zijn die zich ziekmelden als gevolg van een arbeidsconflict? Dat is niet zo gek als je bedenkt dat er gemakkelijk een verschil van mening kan ontstaan over de strategie, de samenwerking met collega’s, de (gebrekkige) ondersteuning of begeleiding door werkgever, het niet nakomen van

Dit kan Mediation tijdens een burn-out door een arbeidsconflict voor jullie betekenen Meer lezen »

Dit zijn de 3 grote voordelen van arbeidsmediation boven zelf het gesprek aangaan met de andere partij 

Het woord conflict heeft een negatieve lading. Het wordt geassocieerd met onenigheid en ruzie. Een conflict kan zeker tot ruzie leiden, maar dat hoeft niet. Het is afhankelijk van hoe partijen ermee omgaan. En conflicten horen nou eenmaal bij het leven. Gelukkig zijn er zijn tal van mogelijkheden om een conflict op een goede manier

Dit zijn de 3 grote voordelen van arbeidsmediation boven zelf het gesprek aangaan met de andere partij  Meer lezen »

Overspannen door arbeidsconflict?

Overspannen door arbeidsconflict? 3 redenen waarom het inschakelen van een Mediator een goed idee is Iedereen heeft wel eens een pittige discussie op het werk. Of misschien zelfs een kortstondige ruzie. Meestal wordt dit onderling snel opgelost, maar soms loopt een ruzie volledig uit de hand en ontstaat er een conflict. Een arbeidsconflict brengt stress

Overspannen door arbeidsconflict? Meer lezen »

“Ons conflict is al zo erg geëscaleerd, heeft Mediation dan nog wel zin?” Dit is een vraag die mij regelmatig wordt gesteld. En in de meeste gevallen is mijn antwoord: ja! Als beide partijen enigszins bereid zijn in onderling overleg tot een oplossing te komen, heeft Mediation altijd zin. Zélfs als de emoties al enorm hoog zijn opgelopen.

Mediation om een rechtszaak te voorkomen Een energievretend arbeidsconflict dat al maandenlang voortsleept, het komt vaker voor dan je denkt. Soms is de communicatie tussen partijen zo lastig geworden, dat zij alleen nog maar communiceren via een advocaat. Een gang naar de rechter lijkt in die gevallen de enige manier om tot een oplossing te

“Ons conflict is al zo erg geëscaleerd, heeft Mediation dan nog wel zin?” Dit is een vraag die mij regelmatig wordt gesteld. En in de meeste gevallen is mijn antwoord: ja! Als beide partijen enigszins bereid zijn in onderling overleg tot een oplossing te komen, heeft Mediation altijd zin. Zélfs als de emoties al enorm hoog zijn opgelopen. Meer lezen »