Luister je om te begrijpen of om te reageren?

Communicatie blijkt niet zo eenvoudig te zijn. We denken snel dat onze gesprekspartner onze boodschap begrijpt. Dat hoeft niet zo te zijn. Hij of zij verwerkt en interpreteert jouw boodschap op zijn eigen manier. Je denkt dat de ander je begrepen heeft, maar dat is dan niet zo. Misschien zegt je gesprekspartner wel dat hij of zij je heeft begrepen, maar uit zijn handelen blijkt dat niet zo te zijn. En wat nog vaker gebeurt: de gesprekspartner haakt halverwege je verhaal af en denkt aan heel iets anders dan wat jij bedoelde te zeggen.

Wat zeg je?

Heel vaak is het zo dat iemand (bijvoorbeeld een collega op het werk) een vraag heeft over wat jij zegt en dan zo met die vraag bezig is, dat hij niet meer luistert en eigenlijk niet hoort wat je zegt. Het is niet vreemd dat het werk daarna niet gebeurt zoals jij het bedoelde. De persoon die het werk uitgevoerd heeft, denkt dat hij zijn werk goed gedaan heeft, maar stuit toch op kritiek. Dan ontstaat er onbegrip, een misverstand of misschien zelfs een conflict.

Slik LSD

De tip waar je vandaag direct mee aan de slag kan, is checken of de ander je goed heeft begrepen. Onthoud dat wat je zegt niet altijd overkomt zoals je het bedoelt.

Hoe check je nu of iemand je goed begrepen heeft? Laat de ander samenvatten wat jij gezegd of gevraagd hebt (en daarna pas een vraag te stellen over wat jij gezegd of gevraagd hebt). Dat voorkomt misverstanden. Klinkt simpel en dat is het ook. Het werkt. Het kost wat tijd natuurlijk, maar het scheelt later wel tijd als het werk niet opnieuw gedaan moet worden.

Gaat het toch mis, dan nodig ik je graag uit om samen met een Mediator de onderlinge communicatie met elkaar te bespreken en te zien waar het constructiever, effectiever en optimaler kan.

Neem contact met me op via Whatsapp (06 22 92 44 22) of per mail (contact@peterdemediator.nl)