Ruzie op de werkvloer. Hoewel niemand er op zit te wachten, kan het toch gebeuren dat je in een arbeidsconflict verzeild raakt. Steeds vaker wordt er in die gevallen – met succes – een Mediator ingezet om tot een oplossing te komen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat jij en de persoon waarmee in je in een verstoorde arbeidsrelatie zit, kiezen voor deze weg. Maar hoe weet je zeker dat jullie de juiste persoon selecteren om jullie bij te staan? In mijn blog leg ik uit waar je een goede arbeidsmediator aan herkent.
Een belangrijke bron in jullie zoektocht naar een goede Mediator, is het MfN-register. Dit is een erkend kwaliteitsregister voor Mediators. Als je hier bent ingeschreven moet je aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen en werken onder vastgestelde condities. In mijn vorige blog lees je alles wat je moet weten over het MfN-register. Er zijn echter nog drie belangrijke graadmeters om te komen tot de juiste keuze. Lees snel verder en ontdek welke dit zijn!
Een conflictbemiddelaar is onpartijdig
Een van de belangrijkste kernwaarden bij Mediation is, dat de Mediator onpartijdig is. Als je op zoek gaat naar een synoniem van ‘onpartijdig’ komen er een paar mooie woorden naar voor: neutraal, objectief, onbevangen en onbevooroordeeld. Het betekent eigenlijk dat een Mediator er is voor beide deelnemers en dus niet een kant kiest of één deelnemer gaat helpen (ten koste van de andere deelnemer). Hij of zij blijft in de vraagstelling aan deelnemers neutraal. Zonder oordeel en oprecht geïnteresseerd. Wat jij merkt van die onpartijdigheid tijdens een Mediation? Bijvoorbeeld dat een Mediator ervoor zorgt dat elke deelnemer evenveel spreektijd krijgt en voldoende aan bod komt. En dat er sprake is van een gelijkwaardig gesprek, zodat iedere deelnemer zich veilig voelt om over het conflict te praten.
Een Mediator stuurt het gesprek niet
Een Mediator is ook gewoon een mens met eigen normen, waarden en overtuigingen. Maar zijn of haar persoonlijke mening mag in geen enkel geval invloed hebben op het gesprek. Als ik bijvoorbeeld gevraagd word een oplossing te geven voor het conflict, dan zeg ik altijd tegen de deelnemers dat het niet om mij gaat. Maar dat het echt alleen gaat om de deelnemers zelf, hun conflict en hun wensen om tot een oplossing te komen. Welke oplossing dat ook is. Als de oplossing van hun conflict voor de deelnemers ‘werkt’, zetten de deelnemers er zich nadien ook echt voor in.
Een goede Mediator is in feite dus een heel goede luisteraar die zich openstelt voor de zienswijze van de deelnemers. Hij of zij is zich goed bewust van eigen overtuigingen, aannames en vooroordelen en kan deze eenvoudig opzijzetten. Zijn of haar rol is de deelnemers te helpen bij het effectief maken van de emoties, de communicatie te herstellen en vandaaruit de oplossing uit de deelnemers zélf te laten komen. Alleen dan komt er een oplossing waar alle deelnemers achter staan.
Het gevoel bij een arbeidsmediator moet goed zijn
Mediation gaat over mensen. Dus wat misschien nog wel het belangrijkste is: het gevoel moet goed zijn. De Mediator moet een prettig mens zijn. Jullie moeten hem of haar vertrouwen. Het kan dan ook de moeite waard zijn om eens rond te vragen naar ervaringen met een bepaalde Mediator. Of vraag gewoon een kennismakingsgesprek aan. Dat kan natuurlijk ook met mij, geheel vrijblijvend. Zo kunnen jullie mij, apart van elkaar, leren kennen en ontdek je of er een goede match is.
Heb je interesse in een oprecht en gratis kennismakingsgesprek? Neem dan vandaag nog contact met mij op.
Bel of stuur een Whatsapp-bericht naar 06 22 92 44 22. Of stuur een mail naar contact@peterdemediator.nl.