Verwijt mensen niet dat ze je teleurstellen, verwijt jezelf dat je teveel van ze verwacht (bron: omdenken)

Tijdens Mediation gaan de verwijten van deelnemers vaak over en weer over tafel.

Vaak zit er veel teleurstelling in een verwijt naar de ander, omdat er iets verwacht wordt van die andere persoon, maar waarbij die ander dat ‘iets’ niet doet of niet geeft. Frustratie en/of weerstand is het gevolg. Het conflict ontstaat of wordt groter.

Als je de verwachting niet vooraf uitspreekt tegenover de ander, dan gaat het vaak niet zo zoals je verwacht had. Ook bij expliciete verwachtingen gebeurt het wel dat de ander niet doet wat jij wil.

Als je je verwachtingen vooraf bijstelt (naar beneden), zal jouw gevoel ook anders zijn als de andere persoon niet doet wat je verwacht. Klinkt logisch en misschien makkelijk, maar dat is het in de praktijk niet.

Voor iemand met hoge verwachtingen is het lastig om de verwachtingen vooraf bij te stellen. Een hoge verwachting is echter niets anders dan een toekomstige teleurstelling (bron: omdenken).

In een mediationgesprek ga ik met de deelnemers dieper in op de achtergrond van die verwachtingen. Daar zit vaak een belang achter dat nog niet (duidelijk) uitgesproken is tegenover de andere deelnemer. Mediation helpt om die belangen boven tafel te krijgen en van daaruit verder te kijken naar een oplossing. En de communicatie te verbeteren. Vaak wordt het dan pas duidelijk wat de ander wil. En heel vaak is dat iets dat beide deelnemers willen, maar misschien in een andere volgorde, iets andere vorm en/of op een ander moment. Dan zijn de deelnemers ook bereid dat ‘iets’ wel te doen voor de ander.

Terug naar de quote van Omdenken: een verwijt naar jezelf vind ik niet nodig. Als je ook het belang maar ziet wat er eigenlijk speelt. Of op zoek wil gaan naar dat belang om verder te komen. Mediation is daarbij zeer geschikt om in te zetten. Meer weten?

Bel 06 22 92 44 22 of mail me (contact@peterdemediator.nl)